כולנו נתקלים בכבישים בפסי האטה אצל חלק מין הנהגים הם מהווים מטרד, המפריעים להם לנסוע במהירות הגבוהה שבה הם נוהגים, וטוענים שאין בהם צורך. מאמר זה מקווה לתת מענה על הצורך והחשיבות שבפסי האטה, וכן הוא מסביר מה הם פסי האטה והסוגים הקיימים בשוק.
מה הם פסי האטה?
פסי האטה, ובלשון העם במפרים, הם פסים בצורה מעוגלת או אליפטית והם פרושים לרוחבו של הכביש אורך פס האטה הוא ארבעה מטרים וגובהו אינו עולה על 10 ס"מ.
סוגים של פסי האטה
קיימים מגוון סוגים של פסי האטה, העשויים ממגוון רחב של חומרים:
- אספלט -הינו בעצם נוזל המופיע באופן טבעי בנפט גולמי, וניתן להפרידו מין הנפט
- אבן משתלבת-זהו כינוי לאבן המיוצרת באופן תעשייתי, והיא בעלת מגוון רחב של צבעים וצורות.
- גומי- קיימים שני סוגים גומי טבעי המיוצר משרף של עצים, וגומי תעשייתי המיוצר משילוב של חומרים שונים.
- מעבר חציה מוגבה- מגביהים את מעבר החציה באמצעים שונים
למה נועדו פסי האטה?
המטרה הראשונית של פסי האטה היא למעשה לגרום לנהגים להאט את מהירות הנסיעה שלהם. פסי האטה גורמים להאטת מהירות הנסיעה על ידי גרימת רעד הגורם לאי נוחות, לפיכך הנהג מאט את המהירות לפני הנסיעה על פסים אלו. בנוסף לתפקיד החשוב שלהם להאטת מהירות הנסיעה בתוך הערים, לפסי האטה יש תפקיד חשוב נוסף, והוא מניעה תודעתית של הנהגים לנהיגה זהירה, כאשר הנהג רואה את השלט המציג פסי האטה. נהג זה מראש יאט את מהירות הנסיעה, ובכך יצליחו פסי האטה לגרום לתרבות נהיגה נכונה, ולהגנה על הנהגים האחרים שבכביש ועל הולכי הרגל, כמו כן יש לציין כי פסי האטה הינו פתרון זול לבעיית תאונות הדרכים. מחקרים רבים הוכיחו כי שימוש בפסי האטה כמו אלו של שרפים מוצרי בטיחות גורם לירידה בתאונות הדרכים, עם זאת נהגים רבים מתלוננים על הנזק שפסי האטה גורמים לרכב שלהם. בישראל יש רק את ההנחיות של משרד התחבורה אודות פסי האטה, אך אין חוק המקבע את ההנחיות הללו כך שהייצור ללא ביקורת.